مرجع مقالات رسمي روشنايي مرجع مقالات رسمي روشنايي .

مرجع مقالات رسمي روشنايي

لامپ خواب هنگام خوابيدن


روانپزشكان هشدار دادند خوابيدن با لامپ پر‌نور در شب قادر است شمارا به افسردگي در گير سازد.

بعضي اشخاص ميپرسند آيا مي‌قدرت از لامپ خواب هنگام خوابيدن به كار گرفت يا اين كه خير؟ يا اين كه اينكه آيا استعمال‌ از پرده‌هاي نازك براي اتاق خواب و ورود فروغ و روشنايي كوي و برزن به باطن اتاق خواب هنگام شب قادر است سبب برهم تناول كردن نظم و وقار خواب شود يا اين كه نه؟
 توليدي لوستر
در جواب بدين اشخاص مي بايست ذكر كرد در صورتي شخصي نقص‌ بي‌خوابي نداشته باشد، ميتواند با نوروفروغ اندك لامپ خواب يا اين كه نوروروشنايي خارج هم به راحتي بخوابد.
 
اما براي داشتن يك خواب خوب به خصوص آنهايي كه در خوابيدن ايراد دارا‌هستند (چه در آستانه خواب و چه بيداري‌هاي مكرر حين خواب) و صبح‌ها هنگام بيدار شدن از كيفيت خواب خويش راضي نيستند، بايستي به نكته‌هاي مرتبط با بهداشت خواب اعتنا بيشتري نمايند.
 
يك كدام از مهم ترين مسئله‌هايي كه مي بايست در بهداشت خواب در لحاظ گرفته شود، مرتبط با اطراف اتاق خواب مي باشد.
اتاق خواب بايستي دماي قابل قبولي داشته باشد (يعني خير سرد باشد و خير گرم)، ساكت و آهسته باشد و موقعيت نوري و نور قابل قبولي هم در آن مهيا باشدفروغ و روشنايي اتاق خواب در حين شب بايستي در دستكم ممكن خويش باشد. به همين خيال در شرايطي‌كه محله معاش و مكان اتاق خوابتان به صورتي هست كه فروغ و روشنايي كوي و برزن سبب ساز روشني بيشتراز حد اتاق خوابتان در حين شب ميشود، بدين ترتيب بهتر مي باشد از پرده‌هايي با پارچه قطور‌خيس يا اين كه آستري پرده براي بدون نور كردن اتاق و توليد فضايي مطلوب براي خوابيدن به كار گيري فرمائيد.
 
بد وجود ندارد بدانيد، فروغ و روشنايي يك كدام از عواملي ميباشد كه مي تواند با ساخت خلل در ترشح هورمون خواب يا اين كه ملاتونين، سبب ساز كاهش ترشح اين هورمون شود و در صورتيكه كه فروغ و روشنايي اتاق خواب در زمان شب بيش تر از اندازه باشد، ممكن مي باشد حتي سبب عدم ترشح اين هورمون گردد و بدين ترتيب، اذن داشتن خوابي ريلكس را در زمان شب به شما ندهد.
 
اما همين نوروروشنايي مي تواند در برخي از اختلالات خواب، جنبه درماني داشته باشد، به عنوان مثال مي‌اقتدار با نورهاي مطلوب، روزگار خواب كساني كه دير از خواب بيدار ميشوند را تصحيح كرد.
 

خوابيدن در فروغ باعث افسردگي و ضعف خاطر مي‌شود
روانپزشكان تاكيد كردند اشخاصي كه شب با لامپ پر‌نور مي خوابند، روز آن‌گاه معمولا با شرايط‌هاي بدخلقي و افسردگي دست به يقه ميشوند.
 
حتي فروغ و روشنايي نتايج از كاغذ تلويزيون پر‌نور و يا اين كه لامپ خواب هم مي تواند روي تندرست خل وچل اشخاص تاثير نامطلوبي داشته باشد و اين وضعيت را تشديد نمايد.
 
تماس با نوروروشنايي به هنگام خواب در واقع باعث بروز تغييرات و تفاوت‌هايي در ساختار ناحيه‌اي از مغز موسوم به هيپوكامپ ميگردد. هيپوكامپ نقش كليدي درباره با اختلالات افسردگي ايفا ميكند. به اين ترتيب تغييرات در هيپوكامپ بسيار داراي اهميت مي باشد.
 
دانشمندان تاكيد كردند لازم ميباشد كه خواب شبانه همپا با خاموش كردن بدون نقص چراغ ها و حتي دستگاه رايانه باشد تا بشر در معرض ابتلا به بيماري هاي عديده به ويژه افسردگي و ضعف ياد قرار نگيرد.
 
پژوهشگران گفتند قرار تصاحب كردن در معرض نوروفروغ براي دوران طولاني در شب يا اين كه هنگام خواب، بشر را با مخاطرات سالمي متعددي روبه‌رو مينمايد، چون اين موقعيت، سطح هورمون كورتيزول را در تن بالا ميبرد و برخي تغييرات فيزيولو ‍ ژيك را ساخت مي كند كه در غايت به بالا رفتن احتمال ابتلا به افسردگي و كاهش سطح تلاش ادراكي نظير ياد، تمركز و نظاير آن سبب مي‌گردد.
ملاتونين هورموني مي‌باشد كه در هنگام شب در مغز آدم ترشح ميگردد. اين هورمون چرخه خواب و بيداري هر شخص را تهيه مي‌كندپژوهشگران تاكيد كردند ضعف تلاش ادراكي، اشتباهات اين اشخاص را زياد مي كند و آنان‌را در معرض دشواري ياددادن و مشكلاتي در فراگيري قرار مي دهد.
 
دانشمندان نتيجه ها پژوهش ها خويش را تعبيروتفسير كرده و به سلولهاي يگانه و حساس به فروغ و روشنايي در درون شبكيه ديده به نام intrinsically photosensitive retinal ganglion cells اشاره كردند كه زماني در حين شب در معرض فروغ و روشنايي قرار مي گيرد؛ فعال ميشود و اين فرمان تأثير منفي بر مركزها مغزي مسئول خلق، خاطر و يادگرفتن مي گذارد. لذا بهتر مي باشد كه شب، هنگام خواب، كليه نورهاي منزل را خاموش كرد.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۳ مهر ۱۳۹۸ساعت: ۱۱:۰۵:۲۰ توسط:علي پور موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :