مرجع مقالات رسمي روشنايي مرجع مقالات رسمي روشنايي .

مرجع مقالات رسمي روشنايي

تاريخچه لوستر


اطلاع از تاريخچه پيدايش هر ابزاري قادر است جذاب باشد. پيشينه ايجاد و استعمال از لوستر هم به بيشتراز ۸ قرن پيش در اروپا گشوده مي شود. در روزگار قديم و قبل هاي به دور، به كار گيري از لوستر، آرم شكوه و گنج به شمار مي‌رفت در حالي كه اينك مي‌توانيد لوستر ها را در اشكال طرح و متاع و سبك، در هر منزل اي مشاهده كنيد.

توليدي لوستر
البته اين ابزار دكوراتيو چه مسيري را طي كرده و چطور به صورت و كاربرد فعلي در آمده مي باشد؟ در‌اين مقاله محرمانه ميزنيم به قرنها پيش و محل تولد اولي لوستر هاي دنيا و همينطور تاريخچه نور و روشنايي در كشور‌ايران. يار و همدم ما باشيد:

لوستر كليساي نوتردام پاريسايجاد او‌لين لوستر هاتاريخچه ايجاد و به كار گيري از او‌لين لوستر ها تحت عنوان ابزاري براي پباده سازي دكورا سيون داخلي، به قرن ۱۵ ميلادي و اروپا گشوده مي‌گردد. ميهن هاي اروپايي از پاراگراف ايتاليا، فرانسه، انگليس و هلند اول مرز و بوم هايي بودند كه استعمال از لوستر در آن‌ها ترويج يافت.
متريال او‌لين لوستر ها، چوب بود و از شمع براي پر‌نور كردن آن‌ها استعمال ميشد. اين لوستر ها با تجمع تعداد بسيار متعددي شمع بر روي خودشان، نوروفروغ لازم را تامين مي كردند. بعد از مدتي شمع ها جاي خويش را به گاز دادند كه‌اين گاز از فاضلاب ايجاد مي‌شد! ولي به ندرت نوروروشنايي گازي و چراغ برقي جايگزين آن‌ها شدند.
لوستر هاي كهن بسيار پهناور و سنگين بودند و به جهت همين ابهت، نمادي از عظمت و شكوه بودند و سازه ها و خويشان سلطنتي و تسلط، وابستگي داشتند. با پيشرفت تكنولوژي و بسط صنعت فروغ و چيدمان، مثال هاي كوچك خيس و سبك خيس ارائه شد و فعلا گونه هاي لوسترها را ميتوانيد در هر مكاني با كاربرد هاي متعدد و تنوع بالا ملاحظه كنيد.
البته اولي پباده سازي هاي لوستر، وابسته به ايتاليايي ها و نزديك به سال ۱۵۰۰ ميلادي بوده ‌هست كه جرقه پباده سازي و كاربرد او‌لين لوستر ها را تحت عنوان وسيله اي دكوراتيو به عالم ارائه كردند.
مقاله داراي ربط: ده عدد از شايسته ترين ها براي خريد لوستر در سال ۱۳۹۸ (باز‌نگري بي نقص)

لوستر امروزياوليه لوستر ها، لوستر كريستالي فرانسهلوستر ها اول توشه در فرانسه ظهور كردند و مثال هاي نخستين آنان، از كالا كريستال بود. هنوز هم لوستر هايي مرتبط با آن زمانه در كاخ ورساي و كليساي نوتردام پاريس قابل مشاهده مي باشند. در ايجاد لوستر كريستالي از فريم هاي فلزي و براي تزيين آنان هم از آويز هاي كريستالي به كارگيري مي‌شد.
آن كريستال ها نوعي كوارتز روشن بودند كه مثال هاي سابق آنان با دست تراش داده مي شدند و كيفيت زير تري داشتند. البته به مرور با به كار گيري از ماشين هاي تراش، كيفيت كريستال ها بهتر شد. كوارتز به جهت محصول خاصش ميتواند مانند الماس براق و قشنگ شود و امروزه هم براي ساخت ارزان خيس در مقايسه با مثال هاي شيشه اي گزينه استعمال قرار مي‌گيرد.
نور و روشنايي و لوستر در جمهوري اسلامي ايرانبقاع امام رضا (ع) در مشهد، از اول مكان ‌هايي بوده مي‌باشد كه در آن جا از برق به خواسته ساخت نور مستعمل ميباشد. در اوليه سال‌ هاي قرن سيزدهم هجري خورشيدي، از سوي دولت تصميم دريافت شد تا در كوچه ها، لامپ هايي به صورت فانوس به وسيله شهرداري يا اين كه بلديه نصب شوند. اين لامپ‌ ها فانوس‌ هايي ديواري بودند كه در مسافت چهار متري از زمين بر روي ديوار و يا اين كه بر روي شالوده ‌هاي چدني نصب مي ‌شدند.
با اين كه خاستگاه اول لوستر، در اروپا بوده هست ولي امروزه مقام صنعت لوستر سازي در جمهوري اسلامي ايران و كيفيت بالاي توليدات اهل ايران، را نمي قدرت ناديده گرفت. به كارگيري از فلز برنج در ايجاد و پباده سازي لوستر هاي اهل ايران موجب گرديده تا فعلا اين توليدها تحت عنوان شايسته ترين كيفيت بالا ترين متاع هاي دكوراتيو در عالم شناخته شوند.


برچسب: توليدي لوستر،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۲ مهر ۱۳۹۸ساعت: ۱۲:۴۴:۳۳ توسط:علي پور موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :