مرجع مقالات رسمي روشنايي مرجع مقالات رسمي روشنايي .

مرجع مقالات رسمي روشنايي

گذري بر تاريخچه لوستر


گذري بر تاريخچه لوستر و اولي كشورهاي خالق لوستر و همينطور لوسترهاي كهن پر اسم و رسم عالم

توليدي لوستر 
در قرن 15 ميلادي او‌لين لوستر ساخته شد، كه آرم اقتدار و عظيم جلوه دادن ثروتمندان بود كه كشورهاي اروپايي همچون انگليس، ايتاليا، فرانسه و هلند از آن استعمال مي‌كردند.
مرزو بوم فرانسه يكي كشورها پيشگام در صنعت لوستر بوده ميباشد، درصورتي كه نگاهي به مركزها تاريخي اين مرزوبوم بياندازيد متوجه اين دستور خواهيد شد. در اوايل اين صنعت جهت نور لوستر از شمع به كارگيري مي‌كردند بعد از آن از گاز نتايج از فاضلاب براي تامين نور و روشنايي لوستر به كارگيري مي‌كردند، كه ابعاد با پيدايش برق از چراغ برقي براي فروغ و روشنايي لوستر به كارگيري مي‌كردند و تاكنون از آن استعمال مي كنند.
لوسترهاي اول بسيار وسيع بودند و اكثرا در مركز ها همگاني براي باشكوه نمودن آن راءس نصب ميگرديد. البته امروزه لوستر در اندازه‌هاي متعدد ساخت مي گردد.


شناخته‌ترين سبك‌هاي اروپايي لوسترعبارتند از: لوستر فلاندر هلند، لوستر كريستال سنگ قرانسوي و لوستر شيشه‌اي انگليسي، هر كدام از اين سبك‌ها ريشه‌هاي مستقل و مسيرهاي متفاوتي را دنبال مي‌نمودند و پيرو به‌اين سه سبك مشهور ميپردازيم.
لوستر فلاندرهلندي تا گذشته از قرن 15 ميلادي لوسترها اكثر زمان ها به صورت چوبي يا اين كه آهني بودن البته پس از قرن 15 ام با رونق صنعت فلزكاري لوسترهايي از كالا فلز برنج با اسم برنجي هلندي يا اين كه همون فلاندر به وجود وارد شدن كه از لحاظ ظاهري يه كره برنجي وسيع بودن تحت عنوان بدنه اصلي و تيم تعدادي كره براي توكل‌گاه شاخه‌ها به لوسترها نورافشاني آنان به جهت رفلكس فروغ از سطح صاف برنج بيش تر از لوسترهاي چوبي و آهني بود و به‌همين ادله اين سبك با استقبال متعددي روبرو شد نقط ي اوج محبوبيت اين سبك هم در عصر‌ي لويي سيزدهم در فرانسه بود كه اكثر وقت ها لوسترها را با نمادي از عقاب دوسر رخ‌هاي مذهبي و گلهاي پررنگ پباده سازي مي‌نمودند.


لوستر كريستال سنگ فرانسوي با تحولاتي كه در صنعت شيشه‌سازي فيس بخشيد براي او‌لين توشه صنعتكاران فرانسوي كريستال سنگ را براي ساخت لوستر به فعاليت گرفتند. كريستال سنگ يا اين كه در كوهي نوعي كوارتز واضح ميباشد كه شباهت به الماس داشته و شايسته ترين رفلكس فروغ عالي را دارااست. لوستر كريستال سنگ دربرگيرنده يك كادر فلزي با طرح‌هاي تزييني ميباشد كه با آويز كريستال، آويز اشكي و طرح‌هايي از گل و بوته پباده سازي گرديده بودند. پيشين از ماشيني شدن صنعت لوستر در عالم، آويزهاي اشكي به طور دستي تراش داده مي‌شدند. مثال‌هاي زيبايي از اين لوستر را در قصر ورساي ميتوانيد ملاحظه كنيد كه شكوهي به عمر مورخ دادند.


لوستر شيشه‌اي انگليسيبا ادامه تحولات در صنعت شيشه‌سازي حدودا در سال 1600 ميلادي در انگلستان ايجاد شيشه با سليس مختص ترصنعت شيشه‌سازي را متحول كرد اين دسته شيشه به‌خير ميتوانست برش بخورد و وضوح بيشتري از شيشه‌هاي عادي داشت و همچنين رفلكس نوروروشنايي روي شيشه با انعكاسي قشنگ سبب توليد روشنايي با طيف رنگين كماني مي‌شد صنعتگران انگليسي او‌لين ابتكار عمل كنندگان لوسترهاي شيشه‌اي در دنيا مي‌باشند كه توانستند لوسترهاي باكيفيت و رفلكس نور و روشنايي بي نظيري را ايجاد نمايند. اين تكنولوژِي سبب به ايجاد كيفيت عالي‌ترين لوسترها در آن دوره شده‌است. تا به امروزه با پيشرفت تكنولوژي صنعت هاي لوستر‌سازي نيز درحال بهبود ميباشد.


 
لوستر هاي ديرين و پر اسم و رسم عالمپر اسم و رسم‌ترين لوستر كهن عالم لوستر كاخ ورساي فرانسه ميباشد، كه جزء اصلي ترين لوسترهاي مورخ ميباشد كه با آينه كاري‌هاي كوچك و پهناور در تالار كاخ نصب شده ميباشد، همينطور سالن آينه‌ها بنا شده در كاخ ورساي يك كدام از مهم ترين نصيب‌هاي كاخ مي باشد كه 40 لوستر پهناور در آن نصب شده كه با پر‌نور شدن لوسترها سالن غرق در نور و روشنايي و درخشندگي مي گردد. ديگر لوستر اول را مي‌قدرت در كليساي نتردام  بنا شده در پاريس فرانسه مشاهده نمود، كه جهت زينت بخشيدن به فضاي داخلي كليسا از لوستر مستعمل ميباشد.


لوستر ديرين ديگر لوستر كريستالي خوشگل و عظيمي ميباشد كه به وسيله ملكه ويكتوريا انگليس به فرمان روا عبدالمجيد، سي و يكمين فرمانروا عثماني كادو داده شد. اين لوستر قشنگ با وزن 5.4 بدن و با 750 عدد چراغ دكوري بسيار خوشگل در سالن كاخ دولما باغچه استانبول نصب شده ميباشد.


برچسب: توليدي لوستر،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ساعت: ۰۱:۳۸:۵۶ توسط:علي پور موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :